ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до типового навчального плану початкової школи експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою
«Дидактико-методичне і навчальне забезпечення реалізації концептуальних засад реформування початкової освіти»
Типовий навчальний план для початкової школи експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Дидактико-методичне і навчальне забезпечення реалізації концептуальних засад реформування початкової освіти» (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.07.2016 № 834) розроблено з метою реалізації чинного Державного стандарту початкової загальної освіти відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 114, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.05.2002 за № 428/6716), Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності (наказ Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 № 522, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.12.2000 за №946/5167 із змінами). |
Типовий навчальний план містить інваріантний складник, сформований на державному рівні, обов'язковий для всіх експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Дидактико-методичне і навчальне забезпечення реалізації концептуальних засад реформування початкової освіти», та варіативний, в якому передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантного складника, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття.
На основі типового навчального плану експериментальні загальноосвітні навчальні заклади складають щорічно робочий навчальний план з конкретизацією варіативного складника, враховуючи особливості регіону та індивідуальні освітні потреби учнів. Повноцінність початкової загальної освіти забезпечується реалізацією як інваріантного, так і варіативного складників, які в обов'язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.
В основу систематизації змісту початкової загальної освіти у типовому навчальному плані покладено визначені Державним стандартом початкової загальної освіти освітні галузі «Мови і літератури», «Математика», «Природознавство», «Суспільствознавство», «Мистецтво», «Технології», «Основи здоров’я і фізична культура». Водночас, ґрунтуючись на засадах діяльнісного та особистісного підходів, структурування навчальних предметів здійснено за провідними стилями навчальної діяльності учнів: логіко-математичним, вербально-лінгвістичним, моторно-рухливим, натуралістичним, музично-ритмічним.
З огляду на цілі та завдання дослідно-експериментальної роботи інваріантний складник типового навчального плану містить навчальні предмети із зазначених освітніх галузей. Зокрема, освітні галузі «Природознавство», «Суспільствознавство» та здоров’язбережувальний складник освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» реалізуються через інтегрований навчальний предмет «Всесвіт». Цей предмет забезпечує організацію навчальної діяльності учнів за таким провідним стилем як натуралістичний.
Освітня галузь «Мови і літератури» та вербально-лінгвистичний стиль діяльності з урахуванням вікових особливостей учнів у типовому навчальному плані реалізується через навчальні предмети «Українська мова», «Іноземна мова». Інтегрований навчальний предмет «Українська мова» має мовний і літературний складники і вивчається за експериментальною програмою «Мова навчання: українська» Навчальний предмет «Іноземна мова» вивчається за експериментальною програмою «Мова вивчення: іноземна».
Освітня галузь «Математика» реалізується через однойменний навчальний предмет «Математика», який вивчається як інтегрований курс, що має математичний і логічний складники. Відповідно цей предмет забезпечує організацію навчальної діяльності учнів за логіко-математичним стилем.
Освітня галузь «Здоров'я і фізична культура» реалізується навчальним предметом «Фізична культура», години на вивчення якого не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів, але обов’язково фінансуються. З метою оптимізації навчального навантаження учнів і виконання навчальної програми з фізичної культури 1 навчальна година на тиждень відводиться для проведення гімнастичних вправ на кожному уроці всіх передбачених навчальним планом предметів. Відповідно тривалість уроків усіх інших навчальних предметів збільшується на дві хвилини, які використовують для проведення фізкультхвилинок, пальчикових, артикуляційних гімнастик, гімнастики для очей тощо. Для фіксації цієї години «Фізичної культури» у класному журналі відводиться окрема сторінка під назвою «Фізична культура: фізкультхвилинки і гімнастики». Ще 2 навчальні години уроків фізичної культури пропонується використовувати за одним з двох варіантів. Перший варіант: фізична культура – 2 год на тиждень. Другий варіант: фізична культура – 1 год на тиждень, хореографія – 1 год на тиждень. Зважаючи на зазначене цей предмет забезпечує організацію навчальної діяльності учнів за моторно-рухливим та музично-ритмічним стилями. За наявності у експериментальному закладі освіти відповідних умов навчальний предмет «Фізична культура» у розкладі занять має бути останнім.
Освітні галузі «Технології» та «Мистецтво» реалізуються через інтегрований навчальний предмет «Арттехнології та ІКТ», який забезпечує організацію навчальної діяльності учнів переважно за музично-ритмічним та моторно-рухливим стилями. Програму цього предмета структуровано за модулями «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Handmade: своїми руками», «Театралізація», «Мистецтво слова», «ІКТ». На вивчення модулів «Образотворче мистецтво», «Handmade: своїми руками», «Театралізація», «Мистецтво слова» відводиться по 0,5 години; на вивчення модуля «Музичне мистецтво» –1 година; на вивчення модуля «ІКТ» у 2-4 класах передбачено 1 навчальну годину на тиждень. З урахуванням матеріальної бази, специфіки закладу освіти та наявного складу педагогічних працівників модулі «Музичне мистецтво» та «ІКТ» можуть викладати вчителі, які є фахівцями з викладання предметів мистецького циклу та інформатики.
Специфічною особливістю експериментальних програм, поданих у типовому навчальному плані інтегрованих предметів, є створення умов для виведення виховного процесу в школі на якісно новий рівень організації, що обумовлено реаліями життя суспільства. З метою повного використання передбачених можливостей для естетичного; фізичного і здоров’язбережувального; морально-етичного; національно-патріотичного; екологічного і трудового виховання у взаємозв’язку і єдності із когнітивним розвитком дитини, за наявності можливостей місцевих бюджетів передбачити фінансування 5 годин на тиждень (ставки вчителя) для позакласної роботи, що проводитиметься за такими організаційними формами, як навчальний проект, свято, концерт, зустріч, екскурсія, конкурс, виставка, вистава, флешмоб, квест тощо. Відповідно години, передбачені на цю організацію навчально-пізнавальної діяльності учнів не включаються до годин гранично допустимого навчального навантаження на 1 учня. Ці заходи та заняття з підготовки до них фіксуються у класному журналі. Для цього відводиться окрема сторінка під назвою «Проектую, досліджую, створюю, презентую».
Варіативний складник типового навчального плану передбачає додаткові години на предмети інваріантного складника, які можуть використовуватись на вивчення одного з навчальних предметів за розширеною програмою або на збільшення часу на закріплення і повторення окремих тем чи вивчення курсів за вибором, проведення індивідуальних та групових занять.
У початковій школі з першого року навчання може здійснюватися поділ класів на групи при вивченні української та іноземної мов відповідно до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128).
Типовий навчальний план зорієнтовано на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
Типовий навчальний план
початкової школи експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють в межах дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою
«Дидактико-методичне і навчальне забезпечення реалізації концептуальних засад реформування початкової освіти»
Освітні галузі |
Навчальний предмет |
Кількість годин на тиждень |
|||
1 клас |
2 клас |
3 клас |
4 клас |
||
ІНВАРІАНТНИЙ СКЛАДНИК |
|||||
Мови і літератури |
Українська мова |
7 |
7 |
7 |
7 |
Іноземна мова |
2 |
2 |
3 |
3 |
|
Математика |
Математика |
5 |
5 |
5 |
5 |
Природознавство. Суспільствознавство. Здоров’я і фізична культура |
Всесвіт |
3 |
3 |
3 |
3 |
Здоров’я і фізична культура |
Фізична культура* |
3 |
3 |
3 |
3 |
Мистецтво. Технології |
Арттехнології та ІКТ |
3 |
4 |
4 |
4 |
Усього |
|
20+3 |
21+3 |
22+3 |
22+3 |
ВАРІАТИВНИЙ СКЛАДНИК |
|||||
Додаткові години на предмети інваріантного складника / курси за вибором/ індивідуальні та групові заняття |
- |
1 |
1 |
1 |
|
Гранично допустиме навчальне навантаження на 1 учня |
20 |
22 |
23 |
23 |
|
Сумарна кількість навчальних годин інваріантного і варіативного складників, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
23 |
25 |
26 |
26 |
*Примітка. Години фізичної культури при визначенні гранично допустимого навантаження на 1 учня не враховуються, але обов’язково фінансуються.
УГОДА
про наукове співробітництво
Угоду укладено між Інститутом педагогіки Національної академії педагогічних наук України в особі директора Інституту Топузова Олега Михайловича з одного боку i директором Богодухівського ліцею №3 Богодухівської районної ради Харківської області в особі директора Рубаник Ольги Володимирівни з іншого боку, з метою налагодження співробітництва, координації спільної діяльності та взаємодії.
1. ПРЕДМЕТ І МЕТА УГОДИ
- Співробітництво сторін здійснюється з метою проведення експериментальних досліджень та втілення в шкільну практику наукових розроблень співробітників Інституту, науково-методичного супроводу навчально-виховного та управлінського процесу, відпрацювання нових методик навчання і виховання підростаючого покоління, розвитку професійної компетентності педагогів, поглиблення співробітництва вчених і науково-педагогічних працівників, інтеграції досягнень академічної науки та практичного досвіду у процесі реформування шкільної освіти.
1.2. Угода не передбачає фінансових зобов'язань сторін і реалізується за принципом співробітництва на партнерських засадах. Регулювання фінансових відносин сторін здійснюється на основі діючого законодавства (контракти, угоди, трудові домовленості тощо).
2. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ СТОРІН
Сторони зобов'язуються здійснювати спільну науково-методичну роботу за такими напрямами:
2.1. Надання консультативної та науково-методичної допомоги в організації та проведенні дослідно-експериментальної роботи на базі гімназії №267 Дарницького району м. Києва, проведення спільних заходів з метою удосконалення науково-методичної роботи, висвітлення її результатів у наукових виданнях, фаховій літературі, презентації досвіду під час проведення науково-практичних заходів різних рівнів.
2.2. Розроблення науково-методичних рекомендацій, навчальних програм і навчально-методичних посібників із застосуванням інноваційних технологій навчання і виховання, формування професійної компетентності керівників, педагогічних працівників, підвищення педагогічної та управлінської культури кадрів. Проведення апробації та експертної оцінки наукових розроблень співробітників Інституту, методичних розроблень педагогічного колективу гімназії №267 Дарницького району міста Києва.
2.3 Створення сприятливих умов для ефективного використання наявного науково-педагогічного потенціалу Інституту педагогіки НАПН України та гімназії №267.
3. ПРАВА СТОРІН
3.1. Сторони за згодою можуть змінити або скасувати угоду про співробітництво з оформленням відповідного протоколу.
3.2. Пpаво викоpистання pезультатiв pоботи, виконаної у вiдповiдностi з угодою належить обом стоpонам у piвнiй мipi.
3.3. Суперечності, що виникають за цією угодою, розв’язуються сторонами згідно чинного законодавства.
4. ІНШІ УМОВИ
4.1. Угода діє впродовж чотирьох pокiв (2017 – 2020 pp.). Змiст i теpмiни виконання окремих pозpоблень визначають щоpiчно i офоpмлюють у виглядi додатку до угоди. Початок дії угоди з часу підписання її.
4.2. Угода укладена в двох автетичних примірниках, по одному для кожної зі сторін.
ВІДДІЛ ОСВІТИ
БОГОДУХІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Богодухівський ліцей № 3 Богодухівської районної ради
Харківської області
Н А К А З
01.09.2017 Богодухів № 90
Про проведення
дослідно-експерементальної роботи
в Богодухівському ліцеї №3
на період 2017-2020 роки
Керуючись Положенням про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 20 лютого 2002 року №114, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13 травня 2002 року за № 428/6716 ( у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 23 листопада 2009 року № 1054), наказу Міністерства освіти і науки України від 15 липня 2016 року № 834 «Про проведення дослідно-експерементальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів Київської, Дніпропетровської та чернігівської областей», наказу Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2017 року № 1204 «Про завершення ІІ (концептуально-діагностичного) етапу та розширення бази загальноосвітніх навчальних закладів Київської, Дніпропетровської та Чернігівської областей», враховуючи клопотання Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 14 серпня 2017 року № 01-33/3252 на підставі угоди з Інститутом педагогіки Національної академії педагогічних наук України від 17 серпня 2017 року та заяв від батьків першокласників
НАКАЗУЮ:
1.Впровадити дослідно-експериментальну роботу в навчальному закладі.
На період 2017-2020 роки.
2.Вчителю початкових класів Шастіній Є.В. керуватись чинними нормативно-правовими документами в ході дослідно-експериментальної роботи.
Постійно
3.Заступнику директора з навчально-виховної роботи Загорулько Т.М. сприяти у забезпеченні необхідних умов щодо організації та проведення дослідно-експерементальної роботи в навчальному закладі.
Постійно
4. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Загорулько Т.М.
Директор Богодухівського ліцею №3 О. Рубаник var container = document.getElementById('nativeroll_video_cont'); if (container) { var parent = container.parentElement; if (parent) { const wrapper = document.createElement('div'); wrapper.classList.add('js-teasers-wrapper'); parent.insertBefore(wrapper, container.nextSibling); } }